Designduoen Charles og Ray Eames
Designduoen, Eames, designede møbler og andre produkter med stilfulde, innovative detaljer. De stod altid på forreste linje af design.
Charles og Ray Eames var en dynamisk duo, der skabte mange ikoniske møbler og produktdesigns i det 20. århundrede. Parret, fra USA, pralede med en enorm, kreativ kapacitet, og de gjorde vigtige bidrag til moderne design og arkitektur. Foruden arkitektur, arbejdede parret også med møbeldesign, indretning såvel som film.
Charles Eames
Charles Ormod Eames blev født i 1907. Da han voksede op, studerede han arkitektur, for en kort stund, på Washington University i St. Louis fra 1925 til 1928, før han blev smidt ud. Mange kilder påstår, at hans udsmidelse var et resultat af hans voldsomme forsvar af moderne arkitektur og Frank Lloyd Wright.
Efter hans tid på Washington University, rejste han til Europa i 1929. Der, blev han forbundet med de største sind inden for den moderne, arkitektoniske bevægelse. Blandt dem, var Le Corbusier, Mies van der Rohe og Walter Gropius.
Da han vendte tilbage fra Europa, åbnede Eames et arkitektonisk studie i St. Louis i 1930 sammen med Charles Gray og Walter Pauley. Uheldigvis, lukkede gruppen deres studie i 1934 på grund af mangel på bestillingsopgaver.
Men, Eames åbnede et andet arkitektonisk studie i 1935 med Robert Walsh, og præsenterede Meyer Huset i Huntleigh Village for at offentliggøre deres partnerskab. Eames fandt en hel del inspiration hos den finske arkitekt, Eliel Saarinen, og hans søn, Eero, og skabte fælles projekter med dem.
Sammen med Eero Saarinen, fremlagde Charles deres møbler for udstillingspanelet hos MoMAs organiske design af hjemmeudstyr og vandt priser for deres designs.
De brugte og forbedrede Alvar Aaltos træbøjningsteknik. Senere, bevilgede Eliel Saarinen et stipendium til Charles til at studere design på Cranbrook Academy of Art, hvor han senere blev professor i 1939.
Et år senere, i 1940, steg han til vejrs og blev direktør for afdelingen for industrielt design. År 1940 fortsatte med at være et vigtigt år for Charles og moderne design, da han senere mødte den nye Cranbrook-studerende, Ray Kaiser, hans fremtidige kone.
Ray Eames
Ray-Bernice Alexandra Kaiser Eames blev født i Sacramento i Californien. Efter at have flyttet rundt til forskellige byer gennem hendes ungdom, begyndte hun at studere på Bennett College og dimitterede i 1933.
Efter hendes dimission, fortsatte hun med at studere malerkunst i New York med Hans Hofmann. Senere, grundlagde hun den Amerikanske kunstergruppe i 1936. Et år senere, åbnede hun sin første udstilling i Riverside museet på Manhattan.
Før eller senere, fulgte hun sin vej til Cranbook. På Cranbook, mødte og arbejdede hun sammen med Charles Eames og Eero Saarinen, hvor de forberedte designs til MoMAs organiske møbelkonkurrence.
Det, der fungerer godt, er bedre end det, der ser godt ud, fordi det, der fungerer godt, holder.
-Ray Eames-
Designduoen Eames
Charles Eames og Ray Kaiser blev gift i Chicago i 1941. Herefter, flyttede de til Los Angeles for at starte en designrejse sammen. Det var begyndelsen på en succesfuld karriere. Senere, mod enden af 40’erne, designede og konstruerede parret Eames-huset, også kendt som Case Study House #8, for Art & Architecture-magasinets Case Study-program.
I Los Angeles, arbejdede Charles som en kulisse-designer for MGM mediefirma. Mens han arbejdede der, fortsatte parret med at designe, og de skabte Kazam!-maskinen. Det var en træpresse, der var bøjet i komplekse kurver gennem to geometriske planer. Senere, i 1942, grundlagde de Plyformed Wood Company, som producerer 5000 træborde om dagen for hæren i USA.
Men, parret endte senere med at sælge firmaet på grund af økonomiske problemer. Selvom firmaet ikke længere var deres eget, fortsatte Charles som forsknings- og udviklingsdirektør i adskillige år.
Møbler, der har vundet priser
I 1946, organiserede MoMA en udstilling, kaldet “Nye møbler af Charles Eames”. Udstillingen introducerede de berømte Plywood-stole, som blev designet af parret i 1945-1946.
Stolene havde til formål at bidrage med et design i høj kvalitet til en økonomisk pris. Kort efter, opsamlede Evans-firmaet designet, og de begyndte at producere stolene. Herman Miller fortsatte processen, og han distribuerede og kommercialiserede dem i 1949.
Et år tidligere, i 1948, vandt Eames-parret den anden pris for prisbilligt møbeldesign ved MoMAs internationale konkurrence med en innovativ artikel. De fremlagde et sæt af stole af fiberglas. Fremlæggelsen var den første af sin slags: plastikstole uden nogen former for beklædning.
Stolene stammede fra et simpelt, men innovativt koncept. Deres struktur var også simpel, og de bestod af forskellige variationer. Designet blev konverteret til et universelt møbel, der ville have stor indflydelse på det 20. århundredes design og arkitektur.