Lilly Reich: Avantgarde og innovativ

9 september, 2019
Lilly Reichs arbejde går hånd i hånd med avantgarde design og kreativitet.

Lilly Reich bidrager med en masse til verden inden for indretning og kunst. Hun tilbyder originale designs, der er fuldstændig innovative.

Er du velkendt med Lilly Reich og hendes utrolige arbejde? Hun skabte sine designs med sand originalitet. Reich brød fri fra traditionel indretning og brolagde nye muligheder ved at bringe interessante idéer ind i verden af indretningsdesignLad os tage et nærmere kig på, hvad hendes arbejde handler om: avantgarde og innovation.

Den tyske designer tilbyder en international indretningsstil. Som verdensdesigner, skabte hun rationelle omgivelser, der deler ligheder med dem af Ludwig Mies van der Rohe og Le Corbusier. Kort sagt, er hendes designstil ret beslægtet med Bauhaus-stilen.

Hendes arbejde gør det ultimativt lettere for indretningsdesignere at rykke et rum sammen. Det tilføjer modernitet og former, der er lige til – to elementer, der er meget karakteristiske i det 20. århundrede – til et rum. I vores indlæg i dag, vil vi lære om, hvem hun var og om nogle af hendes mest eksemplariske kunstværker.

En lille smule historie…

foto af Lilly Reich

Lilly Reich var en multi-disciplinær kunstner, der har gjort hendes talenter krystalklare i verden af indretningsdesign. Hun havde rigeligt af erfaring inden for tysk og østrigsk kunst, foruden at have det privilegium at kende vigtige arkitekter og indretningsdesignere i Europa.

Indtil 1908, lærte Reich side om side med Josef Hoffman i hans studie. Snart, dykkede hun ned i tysk indretningsdesign og udfoldede alle de muligheder, som avantgarde havde i vente for hende.

I 1926, mødte hun Mies van der Rohe, som var en særdeles vigtig social kontakt for hendes karriere. Hun lærte ikke blot omkring hans arbejde, men hun arbejdede også sammen med ham og modtog senere en invitation til at undervise ved Bauhaus. Mies hjalp også Reich med at etablere kontakter i USA, som gjorde det muligt for hende at opdage arkitekturen i Chicago. Et sted, der ville antænde vidundere.

Lilly Reich er en rollemodel for hendes arbejde og dedikation inden for indretningsdesign.

Lilly Reich: fremstillinger og arbejde

lænestol med puf

Som vi har nævnt ovenfor, ændrede bekendtskabet med Mies van der Rohe fuldstændig kursen i Reichs karriere. Forbindelsen første til adskillige, fælles indsatser og værker, og Mies hjalp hende også med fremstillinger. Lad os kigge på nogle eksempler:

  • Fremstillingen af Weissenhof Estates moderne kolonier i 1927 i Stuttgart er et førsteklasses eksempel. Projektet fremviste adskillige velrenommerede elementer, der havde en exceptionel, visuel tiltrækningskraft, og den var meget karakteristisk ved Bauhas.
  • Reiche deltog også i konstruktionen af de forskellige bygninger i Weissenhof i 1927.
  • Hun deltog også i den internationale fremstilling i Barcelona i 1928, hvilket pralede med mere professionalisme, takket være den erfaring, hun havde opnået det tidligere år. I fremstillingen i 1928, præsenterede Reich Barcelona-stolen, hvilket var et projekt, som Mies, selvfølgelig, også havde haft indflydelse på.
  • Senere det år, arbejdede begge designere på Villa Tugendhat i Brno (Tjekkiet). Reich stod i spidsen for det indvendige design og samarbejdede med den førende arkitekt til at planlægge layoutet.

Mies van der Rohe og Lilly Reich udgjorde utvivlsomt et fantastisk team.

Kubus-stolen

kubus stol med puf

Når vi stopper med at analysere Reichs arbejde, er vi nødt til at huske på, at hendes designs er sammenflettet med andre kunstnere. Kubus-stolen, eksempelvis, blev skabt med Josef Hoffman, for en Vienna Secession-indretningsstil i 1908.

Stolen bruger lige linjer, hvilket skaber fasthed og stabilitet. Selvom den er massiv, har den en defineret, ren form og dens form bliver understreget med polstrede detaljer.

Designerne gik efter at skabe komfort sammen med elegance og velvære.

Lilly Reich: Weissenhof-stolen

speciel stol af Lilly Reich

Skabt i 1927, består Weissenhof-stolen af det design, der tættest følger Mies van der Rohes retning. Med andre ord, går den efter rationalisme og dynamik gennem brugen af kurvede linjer.

Stolen går, først og fremmest, efter at tilbyde funktionalitet og simplicitet. Den har ikke behov for at komplicere dens design med komplekse linjer og fremtoning.

Lilly Reichs arbejde går hånd i hånd med avantgarde design og kreativitet.

  • Dachs, Sandra; García Hintze, Laura; de Muga, Patricia: Mies van der Rohe: muebles y objetos, Barcelona, Polígrafa, 2010.
  • Droste, Magdalena: Bauhaus. 1919-1933, Berlín, Taschen, 1990.