Den rolige arkitektur af Tadao Ando

Tadao Ando kombinerer former og materialer fra den moderne bevægelse med æstetisk behagelige, rumlige traditioner fra Japan.
Den rolige arkitektur af Tadao Ando

Sidste ændring: 17 juli, 2023

Arkitekturen af Tadao Ando transporterer os til steder med ro og fred. Hans konstruktioner er perfekt forbundet med den natur, der omgiver dem. Det er steder, hvor koncepterne med indre og ydre forsvinder helt.

Tadao Ando er en af de mest indflydelsesrige arkitekter i sin tid. Hans verdensomspændende anerkendelse kommer fra hans minimalistiske og rolige arkitektur. Når man dømmer ud fra hans storartede bygninger, kan man sige, at unikheden i hans projekter gør ham til en atypisk arkitekt.

Hans hjemby, Osaka, har været vidne til hans fantastiske projekter. En af de ting, der overrasker mest, når man taler om Tadao Ando og hans kreative evner og projekteringsfærdigheder, er, at han ikke har nogen officielle kvalifikationer i arkitektur.

Lang tid før han dedikerede sig selv til arkitektur, brugte Ando sin tid på mange forskellige ting, inklusiv boksning. Det øjeblik, han besluttede sig for at dedikere sig selv til arkitektur, skete, da han rejste til Tokyo og besøgte Imperial Hotel, der var designet af den berømte Frank Lloyd Wright.

Som vi tidligere har nævnt, gik Tadao Ando ikke på en skole for arkitektur. I stedet, fulgte han en rute af selvlære. Han købte second-hand artkitekturbøger, fulgte tegnekurser om natten og studerede indretningsdesign på afstand. Det var ekstremt vigtigt for Tadao Ando at rejse verden rundt, da det gjorde det muligt for ham at se vidunderlige bygninger.

“Jeg tror ikke på, at arkitektur skal tale for meget. Det skal forblive stille og lade natur være forklædt som sollys og vind.”

-Tadao Ando-

Tadao Ando og hans personlige liv og arbejde

portræt af Tadao Ando

Han blev født i Osaka i 1941. I løbet af hans ungdom, dedikerede hans sig selv til amatørboksning. Dog, glemte han alt om dette, da han besluttede sig for at dedikere sig selv til arkitektur. De lektioner, han tilegnede sig som arkitekt, kom hovedsageligt fra at læse og de rejser, han gennemførte i løbet af sit liv.

Han rejste igennem forskellige lande i Afrika og Europa, såvel som USA adskillige gange. Som en del af hans træning, studerede han traditionel, japansk arkitektur. I 1968 vendte han tilbage til Japan og grundlagde Tadao Ando Architects & Associates i sin hjemby, Osaka.

År 1976 var ret vigtigt for Tadao Ando. Det var her, det japanske arkitektoniske institut i Osaka gav ham prisen for hans Azuma House-projekt, hvilket gav ham verdensomspændende opmærksomhed.

Den japanske indflydelse

Dette hus er en klar illustration på hans asketiske og rolige sil. Konstruktionen består kun af 65 m². Ikke desto mindre, formåede han smukt at distribuere de forskellige rum i huset. Ydermere, bryder det grænsen mellem terrassen og den indre del af huset. Et koncept genfundet fra traditionel, japansk arkitektur.

Efter dette, kom Rokko Housing, som var et boligkompleks Ando byggede i Kobe. Takket være dette projekt, begyndte folk at se ham som en verdensarkitektonisk reference. Ydermere, inviterede universiteter, såsom University of Tokyo, Yale, Harvard og Columbia University ham til at undervise et par lektioner.

Tadao Ando anerkender, at hans arbejde er under indflydelse af to ting – traditionel, japansk arkitektur og arkitektur fra den moderne bevægelse. I henhold til den traditionelle japanske arkitektur, får han inspiration fra husene i nabolaget i Osaka, hvor han voksede op, samt traditionelle, japanske templer.

Nu, når det kommer til moderne arkitektur, fremhæver han værkerne af Le Corbusier, Mies Van der Rohe eller Louis I. Kahn. I hans arbejde, kan vi værdsætte en stærk indflydelse fra brutalismen og minimalismen.

Den rolige arkitektur af Tadao Ando

moderne hus

Tadao Ando kombinerer former og materialer fra den moderne bevægelse med æstetisk behagelige, rumlige traditioner fra Japan. Hans bygninger og det naturlige miljø, der omgiver dem, passer perfekt sammen. På den måde, er landskaberne altid utrolige.

Denne arkitekt er fascineret af materialer i deres naturlige form. Det er derfor, hans foretrukne materiale er blotlagt cement med synlige forskallingsmærker.

Hans designs er nøgterne og asketiske. Som en konsekvens heraf, afviser de forbrugermaterialismen fra moderne tider. Han bruger nutidige materialer og undgår unødvendige ornamenter, så hans bygninger forbliver simple.

Ydermere, elsker han naturen. Han bruger lys eller vand for at gøre hans projekter mere dyrebare. Denne beherskelse i hans bygningsprojekter skaffede ham Pritzker-prisen i 1995.

Kapel i Mount Rokko, Kobe, i Japan

kapel i japan af Tadao Ando

Kapellet i Mount Rokko er et afskærmet område, der er en del af et hotel, der mest bruges til at fejre bryllupper. Det har en privat grund fyldt med fantastiske udsiger over Osaka Bay.

Man kan også observere de basale principper af hans arkitektur i dette projekt. Disse basale principper er simpel geometri, kombinationen af lys og skygge og blotlagt cement med en modulation sat sammen af metal og glas. Han færdiggjorde dette projekt med at studie af direkte og indirekte belysning.

I dette kapel, tilføjede han et klokketårn – et vigtigt element i vestlig arkitektur, som påtager en formel rolle. Med det vertikale klokketårn, forsøger Tadao Ando at bryde med bygningens horisontalplan.

Church of Light, Ibaraki, i Japan af Tadao Ando

kirke af Tadao Ando

Denne lille kirke er lokaliseret i byen, Ibaraki, lige uden for Osaka i Japan. Dette er, uden tvivl, et af Tadao Andos mest symbolske, arkitektoniske værker.

Church of Light har en utrolig ramme, der gør det muligt for den at relatere til det umiddelbare, naturlige miljø. Lyset er fængslet, hvilket giver det fuld volume. På den måde, bliver lyset det førende aspekt i hele rummet. 

Det blev bygget i 1989, og det erstattede hurtigt den gamle katolske kirke, der var lokaliseret det samme sted. Church of Light er resultatet af kontrasten mellem fuld og tom, lys og mørk, bevægelse og ro.

Interiøret er oplyst gennem små huller, som mange ville tænke blot er vinduer. Men, i realiteten, er de en del af bygningens komposition. En krydsformet åbning er lige bag alteret. Det naturlige lys, som det bidrager med, giver hele konstruktionen en poetisk sans.

Denne kirke skiller sig ud for dens sparepolitik. Den bevæger sig helt væk fra de klassiske modeller af denne konstruktion, som er fyldt med ornamenter.

Church on the Water, Hokkaido, Japan

kirke med udsigt til sø

Denne kirke er lokaliseret i byen, Tomamu, på den afsides ø i Hokkaido, i det nordlige Japan. I denne kirke, indførte Ando også sine principper med sparepolitik, materialitet og alvor.

Det, der gør denne kirke så speciel, er dens forhold til det naturlige miljø. I denne konstruktion, opnåede Tadao Ando en næsten perfekt forbindelse mellem bygningen og naturen. Church on the Water er et eksempel på Andos mest succesfulde arkitektur. Han kombinerer koncepter om det profane og det hellige, det tomme og det uendelige.

Kompositionen af denne bygning er baseret på skæringspunktet mellem to mængder. Først, en firkantbaseret prisme på 15 meter på hver side og en kube på 10 meter på hver side. Disse to former deler et hjørne, der former en anden kube på 5 meter på hver side.

Der er en rektangulær dam foran kirken, som måler 45 x 90 meter. Den er opdelt i fire platforme af 15 meter, der etablerer en visuel afskærmning. Denne dam er en vandplads, som alle kan se inde fra kirken. Individet etablerer ikke fysisk, men visuel kontakt. Kommunikationen mellem kirken og naturen er fejlfri.

Billeder af fred…

Som du kan se, er Tadao Andos arkitektur rolig, men den har også en spirituel dimension. Naturen spiller også en essentiel rolle i arkitekturen hos denne mester.

Tadao Ando tror i sandhed på, at det stadig er muligt at skabe gennemsigtige områder med ro og spiritualitet i denne støjende verden.

“Du kan ikke bare sætte noget nyt på et sted. Du er nødt til at absorbere det, du ser omkring dig, det, der eksisterer på jorden, og dernæst bruge den viden, sammen med nutidig tænkning, til at fortolke, hvad du ser.”

-Tadao Ando-