Vælg de rigtige typer af glas, der passer til drinken
Eksperter siger, at det at drikke vin fra et vinglas er anderledes end at drikke det fra en normal kop. Kan dette være psykologisk? Vælg det rigtige glas efter typen af drink.
Hotel specialister er klar over, at når der serveres en drink, er det vigtigt at bruge en passende beholder til typen af drink. Er det muligt, at det smager anderledes i forskellige glas? Ja!
Vi anbefaler, at du har et godt sortiment af glasvarer hjemme, så du er parat til at servere enhver form for drikkevare. Fra fancy middage til brunch til snacks, er det nødvendigt at tænke på, hvad du serverer drikkevarer i.
De rigtige typer af glas til enhver drink
Hvorfor føles det mærkeligt at drikke visse typer drikkevarer fra de forkerte glas? Ofte skyldes det måden vi holder glasset på, kulsyreindholdet eller den måde, vi indånder duften på.
Selv om dette koncept kan virke abstrakt, er det vigtigt at overveje typen af glas, når du serverer drikkevarer og vælge det rigtige glas. Det er dog nemt at blive forvirret.
Æstetisk betyder det at servere en drink i det forkerte glas, at det ikke smager som det skal, og du vil føle en vis ubehag ved drikken fra begyndelsen.
At være opmærksom på æstetikken i de drikkevarer, du serverer, demonstrerer formalitet.
Typer af glas i henhold til typen af drink
I det følgende vil vi give dig et udvalg af de typer af glas, der passer bedst til hver drink. Nogle kan fungere godt til forskellige drikkevarer, men som regel har hver drink sit eget glas. Lad os se, hvilke er de mest egnede til hver drik:
- Vin: En bred kop med en mund, der er snævrere end kroppen, også kaldet et bæger. Dette er den bedste måde at bevare vin på. Du kan nemt lugte det og tjekke “tårerne”, der falder tilbage i glasset. Der er også en stilk i bunden af glasset, så overfladen, glasset er anbragt på, ikke ændrer væskens temperatur.
- Øl: Keramisk- eller glaskrus med håndtag til holde i. Det er en fejl at drikke fra flasken, da øl skal “trække vejret” og afgive CO2. Med hensyn til håndtaget er dette for at forhindre, at din hånd opvarmer væsken, når du tager fat om glasset.
- Sodavand: helst i brede glas, så du kan tilføje masser af is og væsken kan trække vejret og afgive CO2.
- Champagne: Glasset skal ligne et vinglas, men være meget smalt. Dette er allermest for at tilbyde mindre væske, da du typisk drikker mindre champagne. Det har også en stilk og base.
- Alkoholholdige drikkevarer: whisky, martini og det meste spiritus kan serveres i et lille bredt glas med et par isterninger. Tanken er, at glasset er lille, da disse drinks normalt er mindre.
Ved et vigtigt måltid eller middagsselskab er det nemt at afgøre, når drikkevarer serveres i de forkerte glas. Hvis det sker i en bar eller restaurant, er det ofte en indikation af kvaliteten.
Glasprotokol under et måltid
Normalt er der formelle koder for at placere tingene på bordet. Med andre ord, en protokol. Glas, tallerkener og sølvtøj bør følge protokollen.
- Et vandglas: Som hovedregel drikker folk i de fleste tilfælde vand til et måltid. Af den grund er det vigtigt at have et glas eksklusivt til det.
- Vinglas, et til rødvin og et til hvidvin: Ved et vigtigt måltid er det muligt at have to typer vin til prøvesmagning. Derfor har du brug for begge disse glas.
- Glas til champagne: I slutningen af nogle måltider vil der være en skål. Derfor er det vigtigt at have et champagneglas. Det skal dog ikke altid være på bordet ved måltidets start. Du kan bringe disse ud i slutningen.
- Shotglas: Dette er et specialglas, der ikke bør være fremme i starten. Men det kan tilbydes i slutningen, og dem, der vil have et, kan tage det.
Denne protokol er vigtig at huske på ved en fancy middag. Sørg for at have det rigtige glas til hver drink. Du vil vise dine gæster, at du holder øje med detaljer, og du holder formalitet i tankerne.
Alle citerede kilder blev grundigt gennemgået af vores team for at sikre deres kvalitet, pålidelighed, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikel blev betragtet som pålidelig og af akademisk eller videnskabelig nøjagtighed.
Barquero, J. Daniel; Fernández, Fernando: Los secretos del protocolo, las relaciones públicas y la publicidad, Lex Nova, 2007.