Logo image
Logo image

Murstensarkitektur af Rogelio Salmona

6 minutter
Med mange priser i hans navn, har denne arkitekt bidraget med excellence igen og igen. Når du ser på hans bygninger, kan du ikke undgå at se Rogelio Salmonas murstensarkitektur som en kærlighed for detaljer og byer.
Murstensarkitektur af Rogelio Salmona
Sidste ændring: 17 juli, 2023

Rogelio Salmona er en afgørende figur inden for latinamerikansk arkitektur. Hans murstensbygninger er fantastiske eksempler på design, der fungerer på adskillige niveauer. Hans projekter er gennemtænkt ned til mindste detalje, såsom formen og teksturen på murstenen, uden nogensinde at miste overblikket over bygningen som helhed.

Murstensarkitekturen af den colombianske arkitekt, Rogelio Salmona, har en stærk forbindelse til både hans land og europæisk kultur. Hans arbejde er så udbredt, delvist på grund af alle de mursten, der er i Colombia.

Uden tvivl, var Salmonas brug af mursten absolut mesterlig, med mange forskellige funktioner. Han brugte dem til traditionelle aspekter, såsom vægge, men også til mindre almindelige ting, såsom gulve og lofte. Hans bygninger er et sandt tegn på hans geni, i henhold til at skabe stilistisk imponerende arkitektur.

Rogelio Salmona ønskede at alle hans bygninger skulle færdiggøres på en personlig måde. Så, han designede sine egne specielle stykker. Med disse, var han i stand til at skabe ekstremt detaljerede designs, der var et ægteskab mellem praktisk anvendelighed og æstetik.

Salmonas arbejde har en meget tydelig og stærk præhispanisk påvirkning. Der er en klar forbindelse til hans latinamerikanske rødder. Hans bygninger er respektfulde over for de urbane områder, de står i, og er mesterklasse i alle de måder, hvorpå man kan bruge mursten og eksponeret beton.

Rogelio Salmona: Mellem Paris og Bogotá

Some figure

Selvom han blev født i Frankrig i 1927, voksede han primært op i Bogotá i Colombia. Han kom til Colombia i 1931 og begyndte at studere arkitektur år senere.

Men, Salmona afbrød hans studier for at tage til Paris og arbejde med Le Corbusier. Det var en afgørende oplevelse for ham. Han var i stand til at gøre dette, fordi han havde mødt Le Corbusier under arkitektens besøg til Colombia i 1947. Rogelio Salmona endte med at blive i Paris fra 1949 til 1958.

I løbet af den tid, hvor han arbejde i Le Corbusiers studie, begyndte Salmona at tilgå større problemer. Dette kunne have været alt fra problemer med soveværelser til den monumentale natur af arkitektur.

Tiden, hvor Salmona var i Le Corbusiers studio, var en af de mest frugtbare og produktive perioder. Vi taler om store værker, såsom Unité d’Habitatións i Marseille, Ronchamps, Chandigarh, og Ahmedabad. Rogelio Salmona delte sit fulde omfang af idéer med Le Corbusier.

Le Corbusier ham selv definerede denne periode som “en harmoni mellem landskab, klima og tradition.” At være i stand til at gøre dette kræver også en dyb viden omkring et sted. I 1962, færdiggjorde Salmona sit arbejde i Le Corbusiers studio, og han vendte tilbage til Colombia for at få sin grad i arkitektur.

Hans tid med Le Corbusier gav Salmona et ønske om at nytænke byer og genanalysere urbanisme med alle dets sociale implikationer. Han kom til en forståelse af ansvarligheden og vigtigheden af arkitektur i vores samfund.

En konkret ting, der kom ud af hans arbejde med Le Corbusier, er de studier han gjorde sig omkring moderne koncepter. Gennem disse studier, formåede han at skabe en unik kerne af værker, der fik afgørende betydning for arkitektur.

Form og materiale er så uløseligt sammenkoblet, at hvis materialet ændrede sig, skulle formen også ændres.”

-Rogelio Salmona-

Arkitekturen af Rogelio Salmona – murstenspoeten

Some figure

Den primære karakteristik af Salmonas arbejde er, at han bruger mursten og eksponeret beton. Han har også hyppigt brugt vand som en form for forbindelse, gennem kanaler og damme.

Brugen af disse materialer er blevet en personlig signatur i Salmonas arkitektur. Hans omhyggelige brug af mursten til bygningsfacader har hjulpet ham med at skabe nogle facader med exceptionel skønhed.

Men, mursten har også mange forskellige brugsfunktioner i hans arbejde. De er tilstede i alt fra rammer til sidekarme, murplanker og andre, strukturelle elementer. Salmona fokuserede meget på detaljerne. Det er derfor, han også personligt ville designe elementerne, vælge modellerne, størrelserne, farverne og teksturerne.

Arkitekturen af denne colombianske mester er næsten folkevis og traditionel. Han tog et materiale, som du så over alt i arkitekturen i hans land (ler), og skabte hans eget sprog ud af det.

Rogelio Salmona fik masser af inspiration fra præhispanisk arkitektur, særligt aztekisk arkitektur. Han analyserede pladserne i Teotihuacán og Chichen Itza til at hjælpe ham med at nytænke brugen af åbne pladser. Han fandt nye måder til at tilgå vinduer og rammer på, såvel som plads og den måde, vi bevæger os på den.

Begyndelsen af hans karriere i Bogotá var meget frugtbar. Han begyndte med nogle få prøvebygninger. Nogle bemærkelsesværdige projekter fra denne tid inkluderer Baccalaureate College ved universitet i Colombia (1962) og hovedkvarteret i Colombian Society of Architects (1961-1970).

Hans primære projekter

Landets hovedarkiv i Bogotá

Some figure

Landets hovedarkiv i Bogotá er det centrale sted for den kollektive erindring af Colombia, såvel som et kulturelt sted. Med det i tankerne, ønskede Salmona at sikre sig, at der var en forbindelse mellem arkitekturen og dokumenterne inden i bygningen, som forenede både digte og erindringer.

Denne bygning, lokaliseret i Bogotá, har en facade af mursten. Det er som et beskyttende hylster. Hele omgivelsen, inklusiv terasserne og pladserne indeni og udenom, har kanaler, der samler og kanaliserer vandet.

Han placerede bygningen på en måde, der opretholdt et forhold med den anden store bygning omkring den. Bygningen har to basale fløje: nord og syd. De er samlet på et fælles område.

Some figure

Dette bibliotek befinder sig i den nordøstlige del af Bogotá. Det er en del af et større kompleks, der inkluderer Simón Bolívar Metropolitan Park og Virgilio Barco Libary Park. Biblioteket er et godt eksempel på en måde, hvorpå man kan integrere en bygning i et naturligt område.

Le Corbusiers indflydelse på denne bygning er meget tydelig. Salmona designede den med både kultur og landskab i tankerne, da han har fået meget inspiration fra miljøet.

Salmona ønskede at grave et stykke ned i jorden og skabe et dyb på 5 meter, som han kunne sætte bygningen i. Denne nedgang gjorde det muligt at lave skråninger i forskellige størrelser, og det hjalp ham med at forme alle stierne, pladserne, dammene og de åbne områder.

Huset til fremtrædende gæster i Cartagena

Some figure

Lokaliseret i Cartagena, er formålet med dette hus at huse gæsterne af præsidenten i Colombia. Salmona ønskede at huset skulle have historiske referencer (præhispanisk og kolonial). For det første, involverede det at bringe traditionen tilbage med at have en terrasse, noget, der var blevet efterladt i Colombia.

Huset har syv terrasser, der bidrager med dets basale struktur. To af dem er til møder. Resten fungerer som transitområder, der tager dig fra det indre til det ydre.

Materialerne, der er brugt til denne bygning, er: mursten, koralsten, terracotta, beton og adskilligt hårdt træ. Naturlige elementer spiller en vigtig rolle i designet af denne bygning.

Med mange priser i hans navn, har denne arkitekt bidraget med excellence igen og igen. Når du ser på hans bygninger, kan du ikke undgå at se Rogelio Salmonas murstensarkitektur som en kærlighed for detaljer og byer.