Logo image
Logo image

Josef Hoffmann: Designs, der bryder normerne

3 minutter
Hvis du gerne vil bryde normerne, når det kommer til din indretning, skal du kende til Josef Hoffmann og hans arbejde. Hans arbejde inspirerer mange muligheder, der er fulde af originalitet og kreativitet. 
Josef Hoffmann: Designs, der bryder normerne
Sidste ændring: 05 august, 2019

Når vi snakker om boligindretning, er vi nødt til at snakke om kunstneren, Josef Hoffmann. Hans arbejde viser det smukke forhold mellem kunst og indretning. Han er et ikon i verden inden for interiørdesign.

Når vi skal møblere et hjem, begrænser vi os som regel til mulighederne i møbelforretningen og følger de normer, der kommer fra de seneste trends. Men du kan opnå en helt unik indretning på andre innovative måder, der forbigår nuværende trends.

Hoffmann-designs åbnede op for nye døre til designverden i slutningen af 1800-tallet. Denne kunstner var uden tvivl enormt kreativ og skabte mange interessante interiørdesigns.

Hvem var Josef Hoffmann?

Some figure

Josef Hoffmann blev født i Østrig-Ungarn i 1870, og han havde en interesse i konstruktion og kunst i en tidlig alder. Han læste til at blive arkitekt og industriel designer. Senere hen kom han i kontakt med andre kunstnere såsom Mackintosh.

Han blev senere hen et nøglemedlem af produktionssamfundet, Wiener Werkstätte. De arbejdede primært i industriel design, og Hoffmann var en vigtig stemme i kunstnersamfundet, da han tilbød værdifuld erfaring inde for området.

Han banede vejen for avantgarde interiørdesigns – ikke bare fra et arkitektonisk synspunkt, men også fra et møbelsynspunkt. Hans designs, og de designs fra andre avantgarde-designere i 1900-tallet, blev et princip og en base for det, der skulle blive til moderne kunst.

Josef Hoffmann og Fledermaus-stolen

Some figure

Hoffmann skabte denne stol i 1906. Ved første øjekast ligner det en almindelig stol med et enkelt design, men det er ikke tilfældet. Hans arbejde er langt fra at være basalt og simpelt. Denne stol er faktisk yderst innovativ.

  • Sædet er fastgjort til benene, som er fast plantet i en kontur af selve sædet. Designet skaber en mere stabil stol, samtidig med at det tilføjer vidunderlig dynamik. 
  • Ryglænet er en smule buet og har forlængede ender, der skaber en ideel arbejdsposition. Den tilpasser sig perfekt menneskekroppen. 
  • Både sædet og ryggen er polstret. Komfort og funktionalitet er to af stolens klare egenskaber.
  • Stolen kan fås i forskellige farver, men de mest populære er gul og hvid. 

Kunst er reflekteret i indretningens verden.

Gitterstole

Some figure

Josef Hoffmann udviklede en interesse i gittermønstre og skabte vidunderlige designs med lige linjer, som skabte stilfulde og formelle rammer. Han efterlod det buede design for at fokusere primært på lige designs.

  • Et gittermønster tilbyder et funktionelt design, hvor formålet er at skabe en behagelig stol med et støttende ryglæn. Gittermønstre har en tendens til at læne mod abstrakte designs.
  • Hoffmann forsøgte at vise, at grundlæggende faconer fungerede perfekt i boligindretningen. Han ville gerne bevise, at ekstravagante designs og barokdesigns ikke var nødvendige.
  • Enkelhed og proportion går hånd i hånd. En perfekt balance fører til et basalt, funktionelt produkt, der har de enkleste faconer.

Indskudsborde

Some figure

Hoffmanns kreativitet blomstrede virkelig med originaliteten i hans borddesigns. Han designede mange borde, men der var især én model, der var helt unik, og som reflekterer ren og skær innovation.

Dette var hans indskudsborde, som er små borde i forskellige størrelser. Designet er helt avantgarde; det er et glimrende eksempel på, hvordan han førte indretningsstilen ind i en helt ny verden.


Alle citerede kilder blev grundigt gennemgået af vores team for at sikre deres kvalitet, pålidelighed, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikel blev betragtet som pålidelig og af akademisk eller videnskabelig nøjagtighed.


Witt-Dörring, Christian: Josef Hoffmann: Interiors 1902-1913: the Making of an Exhibition, New York, Neue Galerie New York, 2008.