Et indblik i det royale palads i Aranjuez

17 september, 2019
Konstruktionen af paladset startede tilbage i det 16. århundrede, under regimet af Felipe II.

Elegance og klassicisme er de afgørende træk i det royale palads i Aranjuez.

Vi kan ikke tale om den klassiske indretningssstil uden at give det royale palads i Aranjuez speciel opmærksomhed. Indeni dette, kan du finde mange betagende, klassiske træk, som har gjort paladset til et referencepunkt for klassisk, moderne indretning.

De arkitekter, der designede paladset, fik inspiration fra klassisk, fransk arkitektur, som blev populært i det 17. og  18. århundrede. Denne klassiske stil fandt, før eller siden, sin vej til Spanien, og dens indflydelse ses ikke blot i Aranjuez, men også i det royale palads i Madrid.

Moderne indretningsdesignere fortsætter med at bruge elementer fra klassisk arkitektur i deres indretning. Barok-stilen har fungeret som inspiration for indretningsdesignere verden over, der fortsætter med at skabe værker, inspireret af tidens paladser.

Det royale palads i Aranjuez – historie

det royale palads i Aranjuez

Konstruktionen af paladset startede tilbage i det 16. århundrede, under regimet af Felipe II. Han satte arkitekten, Juan Bautista de Toledo i spidsen for projektet, selvom arkitekten, Juan de Herrera, også blev involveret senere.

Problemerne begyndte i det 17. århundrede, da arbejdet med paladset begyndte at halte. Arbejdet begyndte først igen under regimet af Felipe V, i begyndelsen af det 18. århundrede. Dog, ødelagde en brand bygningen kort tid efter. Ansvaret for dets konstruktion faldt derfor på kong Fernando VI, som tildelte opgaven til arkitekten, Santiago Bonavía.

Senere, under regimet af Carlos III, begyndte den berømte arkitekt, Francisco Sabatini, arbejdet for at udvide paladset. Ved at bruge Versailles-stilen, skabte han to luksuriøse vestfløje, designet til at portrættere Spaniens vælde og politiske dominans. 

Paladset i Aranjuez er på verdensarvslisten.

Dronning Isabel II’s kamre

royalt soveværelse

Et af de mest særlige, men interessante, rum i paladset er dronning Isabel II’s sovekammer. Dette værelse praler med en underlig blanding af træk, der adskiller sig fra andre, royale soveværelser.

  • Sennepsgul er den dominante farve i dette værelse, hvilket fremkommer på både vægdekorationer og det rigt dekorerede tæppeDenne farve er overhovedet ikke almindelig i dag, og den fungerer som et skillepunkt mellem klassisk og moderne klassisk indretning.
  • Guldtonerne, der findes på møblerne og lysekronen, komplementerer den sennepsgule smukt. Den rige, brune farve på træmøblerne fungerer som et kontrapunkt til det guld, hvilket får det til at skille sig mere ud, og det giver rummet en følelse af varme. Dette er et rum fyldt med luksus og praleri.
  • I loftet, kan du finde et fantastisk eksempel på en illusionistisk loftsmaling, som var typisk i den klassiske indretning og i baroktidsalderen.
  • Hver tomme af rummet er overdådigt dekoreret, fyldt med rige stoffer og farver. Men, det, der virkelig skiller sig ud, er de rigt udsmykkede og detaljerede, kurvede møbler, som er karakteristiske for rokoko-stilen.

Billard-rummet i det royale palads i Aranjuez

billiard rum

Hvem har sagt, at billard var en moderne opfindelse? Som du kan se, har paladset i Aranjuez et helt rum, kun dedikeret til dette spil. Ydermere, har designeren skabt et sted ulig andre spillerum, som du ser i dag. 

I en udfoldelse af horror vacui, er hver en tomme af rummet omhyggeligt dekoreret med geometriske former, dyr og dekorative mønstre, der dækker væggene. Brugen af kølige farver, såsom hvid og blå, dæmper den varme laksefarve og okkertonerne i træet.

Billardbordet i sig selv er rigeligt udsmykket med elegante, forgyldte buer og støbninger. Denne “alternative elegance” er karakteristisk for den klassiske, franske stil.

Det musiske forværelse: kunst og dekoration

stort rum i det royale palads i Aranjuez

Her igen, ser vi brugen af sennepsgul på både gardinerne og møblerne, mens gulvet er dækket med et lysebrunt tæppe. Der er store malerier og portrætter langs væggene, og flere illusionistiske dekorationer hen over det høje loft.

Den eneste kontrast til alle disse lyse toner er de dybe, røde træpaneler, der beklæder den nedre halvdel af væggene. Dette hjælper med at give rummet en vis varme, og det fungerer som et kontrapunkt til de fremherskende gule og cremefarvede toner.

  • Junquera de la Vega, Paulina; Ruiz Alcón, María Teresa: Guía ilustrada del Real Palacio de Aranjuez, Patrimonio Nacional, 1958.