Burle Marx og den moderne landskabsarkitektur

8 oktober, 2019
Burle Marx tilførte nogle af de kunstformer, han var så fantastisk til, i hans arbejde med landskaber.

Burle Marx var en brasiliansk kunster og designer. Han baserede sine landskabsarkitektursprojekter på et ønske om innovation, og han ønskede altid at bruge indfødte planter. Hans søgen efter innovation førte ham til en ny bevægelse inden for moderne landskabsarkitektur.

Roberto Burle Marx er, basalt set, godfatheren inden for moderne landskabsarkitektur. Han havde en absolut revolutionær måde at designe haver, parker og andre udendørs områder på.

Eksperter anser denne brasilianske designer for at være en af de vigtigste figurer i det 20. århundredes landskabsarkitektur. I sindet hos mange arkitekter og anlægsgartnere, var Burle Marx skaberen af den moderne have.

Han var heller ikke blot en arkitekt. Han var også en enestående skulptør, og han arbejdede med andre medier, såsom maling, træprint, mosaik og utallige andre ting. Burle Marx’ barndom var en afgørende faktor for hans professionelle karriere som voksen.

Det hjalp, uden tvivl, at være omkring og møde andre mestre i den brasilianske arkitektur, såsom Lucio Costa og Oscar Niemeyer. Dette åbnede en verden af muligheder for ham. Han samarbejdede med dem begge senere på utallige projekter. Hans idéer begyndte at krystallisere på en rejse til Europa, og tog en klarere form på kunstskolen i Rio de Janeiro.

Hans designprojekter med haver og andre åbne områder i Brasilien var et totalt brud fra de romantiske traditioner i det 19. århundredes Europa. Burle Marx var i stand til at skabe sit eget sprog i landskabsarkitektur. Han gjorde dette ved at bruge yderst udtryksfulde former og indfødte planter.

Burle Marx: et liv dedikeret til kunst

design af landskab af Burle Marx

Født i São Paulo i 1909, voksede Burle Marx op i en familie, som indstillede en kærlighed til kunst hos alle deres 6 børn. Det inkluderede også sangundervisning, da hans mor arbejdede som operasanger. Hans far var en forretningsmand, og han gav dem alle de ressourcer, de havde brug for, for at få kunstuddannelser.

På grund af denne passion for kunst, sendte de Roberto til Berlin fra 1928-1929. Der, studerede han kunst og musik i et helt skoleår. Denne rejse var absolut fundamental for hans liv. Han opdagede værkerne af Pablo Picasso, Paul Klee, Wassily Kandinsky og Vincent Van Gogh.

Tilbage i tiden, flyttede hans familie til nabolaget, Leme, i Rio de Janeiro i 1913. Dette var også afgørende for ham, da det var her, han begyndte på sin første plantekollektion. Han var blot 7 år på dette tidspunkt. Hans kærlighed til planter blev senere forstærket af besøg til den botaniske have i Berlin, i løbet af det år, han var der.

Efter hans tilbagevenden fra Europa, blev han tilmeldt kunstskolen i Rio De Janeiro. Men, det tog kun 2 år, før Robert blev frustreret over deres undervisningsmetoder.

Derfor, droppede han ud af skolen og begyndte at arbejde på sine egne projekter, med støtte fra sin familie. Hans ekspressionistiske periode varede fra de sene 1920’ere hele vejen gennem de tidlige 1940’ere. Efter dette, begyndte han at få interesse for kubisme, hvilket han følte en stærk kobling til.

Han begyndte at arbejde på nogle af sine geometrisk grænseløse og organisk påvirkede værker i 1950’erne. Noget lignende skete med farver. Han begyndte at bruge meget mere lyriske, poetiske farvetemaer.

En have er et kompleks af æstetik og formbare intentioner; og planten er, for en landskabskunstner, ikke blot en plante – sjælden, usædvanlig, ordinær eller dømt til forsvinden – men det er også en farve, en form, en volume eller en arabesk i sig selv.”

-Roberto Burle Marx-

Store værker af Burle Marx

Copacabana promenade (Rio de Janeiro, Brasilien)

strandpromenade

Dette projekt begyndte i 1970’erne, som en gangsti langs Avenida Atlántica i Rio de Janeiro. Med sine 4,5 km, strækker den sig endnu længere end Copacabana strand, og den er lige så bred som dens nabolag.

Dette var et urbaniseringsprojekt, lavet for at hjælpe folk med at nyde kysten. Det, Burle Marx ønskede at opnå, var en kombination af anvendelighed og nydelse for de folk, der ville gå langs den.

Med andre ord, tænkte han, at landskabets elementer skulle være mere end blot objekter at se på. De skulle også have en social funktion. Burle Marx så kunst som et værktøj, der ikke var fremmed for den almindelige borger, og som noget, alle skulle være i stand til at nyde i deres daglige liv.

En stor del af gangstien er lavet belagt med brosten, eksklusivt for forgængere. Fortovet er lavet af kalksten og har et abstrakt design, hvilket er et display af Burle Marx’ genistreger. Hans brug af sort og hvid stenmosaik er en klar reference til portugisiske, urbane områder.

Han brugte vegetation på en måde, der ville forsyne folk med områder, hvor de kunne hvile og slappe af. Der er mange af sådanne områder langs gangstien. Han udvalgte specifikke planter med en skulptørs øje, og han sikrede sig at de kunne holde til vindende fra havet.

Flamengo Park (Rio de Janeiro, Brasilien)

Park i Brasilien

Omkring år 1961, mens Carlos Lacerda havde posen som Brasiliens præsident, begyndte konstruktionen af Flamengo Park. Den usædvanlige ting ved denne park er, at den ligger langs vandet.

Den åbnede endelig i 1965, og siden da er det fortsat en af de mest populære parker i hele Rio de Janeiro. Den dækker over 120 hektar, og var designet af Burle Marx, sammen med arkitekterne, Affonso Eduardo Rei og Jorge Moreira.

Flamengo Park har et stort netværk af cykelstier og gangstier, der er perfekte til langeture. Der er også fodboldbaner og basketballbaner, og endda et cirkulært område til at flyve med modelfly. Som om dette ikke var nok, er der også en stor dam til modelbåde.

Men, den virkelig attraktion i denne park er, uden tvivl, den absolutte diversitet af flora. Burle Marx udvalgte nænsomt de forskellige plantearter, og de fleste af dem er indfødte. Denne rigdom af grønt liv tiltrækker også en masse af fugle til parken.

Parque del Este (Caracas, Venezuela)

park designet af Burle Marx

Designet i de sene 1950’ere af Burle Marx, befinder denne park sig på en tidligere kolonial landejendom på omkring 68 hektar. Landejendommen var en meget smuk del af Caracas Valley, meget tæt på Carlota lufthavn.

Burle Marx arbejde sammen med lokale teknikere for at forvandle dette område til et af de bedste værker af landskabsarkitektur og nutidig kunst i hele byen.

Igen, inkorporerede han tropiske planter, men han sikrede sig altid, at han brugte indfødte arter. Han fik sin højtidelige inspiration fra andre moderne kunstnere, såsom Jean Arp. Det er det, der gør Parque del Este i Caracas til et absolut mesterværk i nutidig landskabsarkitektur.

Burle Marx gjorde brugen af dynamiske, indfødte planter i haver, parker og promenader til en almindelig praksis. Disse områder brugte meget sjældent indfødte planter fra Brasilien eller nogen anden del af Latinamerika. Folk brugte, generelt, fremmede planter. Det var takket være ham, at folk begyndte at bruge indfødte planter mere hyppigt i landskabsarkitektur.

Burle Marx tilførte nogle af de kunstformer, han var så fantastisk til, i hans arbejde med landskaber. Han elskede altid de biomorfiske former af avantgarde skulptur, og fik inspiration fra værker af Miró, Calder, Léger og andre sådanne figurer. Men, den største indflydelse var Jean Arp.

Så, som du kan se, var vi meget at være takke Roberto Burle Marx for, når det kommer til moderne landskabsarkitektur.