Parfume og arkitektur: Fra duft til form

18 november, 2019
Parfumeflasker er blevet en vigtig del af moderne design. Producenterne er godt klar over dette, så de vælger unikke og iøjnefaldende design for at lokke forbrugerne, og sommetider bruger de endda også arkitektur som inspiration.

Parfume og arkitektur er to vidt forskellige verdener. Disse to kunstformer skaber abstrakte koncepter, som tager en fysisk form.

Begge industrier bruger materialer og komponenter, som pludselig får en helt ny dimension. Arkitektur, som så mange andre kunstformer, har en stor indflydelse på parfumeindustrien.

Hvad enten det er at designe en bygning eller en duft, så stræber en arkitekt efter at sætte gang i fantasien. De transporterer os til en tid eller et sted, hvor vi er gladest, og som fremkalder en bølge af minder og oplevelser.

Nogle firmaer er i stand til at kapitalisere på den ydmyge parfumeflaskes kraft ved at bruge deres design til at appellere til et større publikum. Faktisk er der mange af dem, der får deres inspiration fra arkitekturens verden.

En af de vigtigste måder, hvorpå parfumefirmaer skaber og opretholder deres image, er gennem deres emballage. Faktisk er parfumeflaskerne så vigtige, at de er et symbol på selve firmaet. 

Når parfume og arkitektur sættes sammen, kan det skabe nogle yderst fantastiske design. Vi ser nærmere på nogle af de mest interessante eksempler:

Woman af Zaha Hadid for Donna Karan

Parfume og arkitektur: Woman af Donna Karan

Den afdøde, iranske arkitekt, Zaha Hadid, har efterladt en fantastisk arv i verdenen inden for produktdesign. Hun skabte ikke bare flere kollektioner med designersko, men hun arbejdede også side om side med Donna Karan for at designe denne flotte flaske til hendes duft, Woman.

Donna Karan beskriver denne parfume som kompleks. Duften er fuld af følelser, så hun sammenlignede den med det kvindelige sind.

Hadid fik inspiration til designet fra de modige linjer, som hun så ofte brugte i hendes arkitekturarbejde. Med den elegante, buede facon er hendes skabelse særdeles feminin. Dette design er udskåret i smukt, sort glas, og det giver flasken en følelse af energi og bevægelse.

“Jeg tror stadig på det umulige.”
-Zaha Hadid

Parfume og arkitektur: The One Sport af Dolce & Gabbana

The One Sport af Dolce & Gabbana

Denne parfumeflaske ligner næsten en søjle fra det gamle Grækenland. Den kan prale af de typiske træk ved den klassiske Doriske orden – symmetrisk med lige linjer og en robust blokfacon. Denne flaske blev valgt til duften, The One Sport, af Dolce & Gabbana, som optog deres reklamefilm i de romerske ruiner i Tarragon.

Dette er et glimrende eksempel på, hvordan arkitektur påvirker parfumeflasker. Det var Dolce & Gabbana selv, der anmod om dette design. De instruerede deres hold til at bruge en glassøjle som base for deres nye flaske.

La Nuit de l’Homme af Yves Saint Laurent

La Nuit de l’Homme er et glimrende eksempel på parfume og arkitektur

Designerne hos Yves Saint Laurent fik også inspiration fra arkitekturens verden til at skabe dette kraftfulde design. Denne cologne, La Nuit de l’Homme, er også resultatet af inspiration fra søjlerne i det gamle Grækenland. Men i dette tilfælde valgte designerne et andet materiale.

Flasken er lavet af røgfarvet glas, og toppen består af et stort, geometrisk låg, som kroner Dorik-søjlen. 

Flower af Kenzo

Flower-parfume af Kenzo

Denne ikoniske flaske blev designet af den franske kunstner, Serge Mansau, som har masser parfumeflasker under bæltet. Denne flaske dukkede først op i 2000, hvor den strålede med sit flotte og minimalistiske design.

Flasken forestiller et gennemsigtigt, stiliseret glastårn, og interiøret er udsmykket med en elegant valmue. Denne enkle blomst har en jordnær duft, der stimulerer sanserne.

Mansaus jordnære design er næsten dristigt i sin enkelthed, og det er blevet til en af de mest ikoniske flasker, som mærket nogensinde har produceret.

Parfume og arkitektur: Very Irresistible af Givenchy

Very irresistible er et godt eksempel på parfume og arkitektur

Denne parfumeflaske er en stiliseret hyldest til kvindekroppen, og den repræsenterer sensualitet i sin fineste form. Pablo Reinoso skabte flasken til Very Irresistible i 2003.

Selve flasken har en trekantet facon, så lyset kan skinne igennem den og fremhæve de blide, lyserøde toner i glasset.

J’adore af Dior

J'adore af Dior

Dette design er inspireret af Diors tidlige dage. Det er også blevet inspireret af New Look-æstetikken, og det er en hyldest til firmaets første parfume nogensinde – en krystalflaske i form af en amfora. Den originale version blev skabt af Hervé van der Straeten, en fransk juvelér og møbeldesigner.

Denne smukke flaske, som er skabt til J’adore-duften, blev designet som et symbol på elegance og kvindelighed. Det er en buet og delikat flaske med en lang hals og en overdrevet “talje”. Designet har undergået mange transformationer, siden duften kom på markedet for første gang for at skabe en række flasker i begrænset pari.

Som du kan se, har parfume og arkitektur meget til fælles. Hvad angår markedsføring, repræsenterer de et stærkt værktøj, som er i stand til at skabe produkter, der er berømte i hele verden.